Mindfulness för kropp & knopp 

I vårt samhälle idag, handlar nästan allt om att göra, alltför sällan om att vara - bara vara. 

 

Vi stressar från det ena till det andra... 

Mat skall lagas, barn skall hämtas, jobb skall göras och träning hinnas med. Så rullar dagarna på. Innan pandemin innebar helgerna ofta fortsatt högt tempo och aktiviteter för många.  Vänner skulle bjudas, barn spela matcher och föräldrar besökas. Sedan börjar det om, med en ny arbetsvecka. Känner du igen dig?

Förr fanns det strukturer i samhället som hjälpte oss att sakta ner, hitta tid för återhämtning, vila och sömn. Men dessa strukturer luckras upp mer och mer. Förr stängde butikerna vid 18 på vardagar, 13 på lördagar och på söndagar var det stängt. Utvecklingen har gått rasande fort. Idag kan vi handla i fysiska butiker alla veckans dagar och på nätet dygnet om.

Samma sak gäller TV-utbudet. För inte så länge sedan fanns det endast program på kvällstid. Inga ipads, bärbara datorer eller smartphones. Vi var inte tillgängliga dygnet runt som vi är idag. 

Det är därför extra viktigt att vi tar oss tid till återhämtning och bygger upp vår motståndskraft. Vår vardag, vårt liv skall ge oss energi, kraft och stärka vår resilience. 

"Livet kommer med prövningar till oss alla, då är det viktigt att vi inte redan går på knäna i vår vardag." 

Bli diplomerad instruktör i mindfulness 

Hos Sveriges ledande utbildare -

Mindfulnesscenter

En möjlighet att utvecklas både på personligt och professionellt för att kunna bidra till ett mänskligare samhälle. 

Använd koden MALINSODERBERG10 så får du 10% rabatt!
LÄS MER

Mindfulness - lär dig uppskatta de små ögonblicken

Mindfulness handlar om att rikta uppmärksamheten med avsikt på det ögonblick och den stund som är. Att göra det på ett icke-värderande sätt. Vi lär oss se verkligheten som den är. 

Att vara mindful innebär att vara här och nu. Att vara fullt ut närvarande i det ögonblick som är. Inte låta tankarna driva iväg på annat eller låta autopiloten bestämma utan eftertanke. 

Upplev mindre stress, större lugn och känn dig friskare. Detta är några av de fördelar som mindfulness ger.

"De små sakerna? De små ögonblicken? De är inte små."

/Jon Kabat-Zinn

Någonstans gick det fel....

Vi människor har funnits på jorden i ca 200 000 år. Den största delen av denna tid har vi varit jägare och samlare.

För ca 10 000 år sedan började vi bruka jorden som bönder och bli mer bofasta.

Under 1800-talet började det vi kallar för industrisamhället.

Det är bara de senaste 15-20 åren som vi levt i ett IT-samhälle. 

2008 kom första smartphonen och sen har det rullat på......

Ständigt tillgänglig - ständigt splittrad

De senaste två decennierna har det varit en explosion av teknisk utveckling och innovation. Konstant informationsflöde, ständig tillgänglighet och eviga distraktioner. 

Vi har aldrig varit mindre närvarande i nuet än vad vi är idag. Vår uppmärksamhet är splittrad. Vår hjärna tvingas bearbeta intryck i ett rasande tempo nästan hela vår vakna tid.  

Idag behöver vi i högre utsträckning ta eget ansvar för vår kropp och i synnerhet vår knopp. Vi måste se till att den får vad den behöver i form av vila, återhämtning, fysisk aktivitet och social gemenskap. Ingredienser som krävs för ett hälsosamt liv.

Vi får inte glömma bort att hjärnan är vår viktigaste resurs.  

Tankar är tankar

Det hektiska livets följeslagare är ofta oro och ångest.

Oro framåt, inför tandläkarbesöket, inför presentationen eller för att ännu en kväll inte komma till ro och somna. I dessa tider finns även oro och ovisshet. När får vi träffa föräldrar och anhöriga, när kan vi umgås som vanligt?

Tankar och ångest för det som varit. Vi kan inte sluta tänka på våra misstag, ångra saker vi sagt eller gjort.  

Vår energi äts upp av tankar både framåt och bakåt i tiden. 

Så håller vi ofta på - samtidigt som livet pågår. 

Känner du igen dig? Då skulle du ha stor nytta av att öva dig på att vara mindful och mer närvarande. 

Ola Schenström, VD Mindfulnesscenter, läkare och författare

"Under sin tid på Mindfulnesscenter har Malin visat ytterst god ledarskapsförmåga, arbetsledningsförmåga och beslutsförmåga. Hon har hög social kompetens, förmåga att leda och inspirera medarbetare, skapa motivation och engagemang. Hon är högt uppskattad av kollegor och medarbetare på grund av fina personliga egenskaper, värme och en positiv attityd. Hon skapar lätt förtroende hos anställda, konsulter och kunder såväl inom näringslivet som privat. Malin har, som mindfulnessinstruktör steg 1 och 2 också hög kompetens att leda individer och grupper i mindfulnessträning. Jag ger Malin mina allra varmaste rekommendationer."

Boosta din energi - tre enkla steg! 

Till dig som känner dig trött och orkeslös. Till dig som sover för lite. Till dig som vill ladda batterierna på ett naturligt sätt. Inga konstigheter, du kan börja direkt.

Vet du någon som behöver lite naturlig energiboost så tipsa dem gärna! 🤗

Vad skulle mer närvaro och sinnesro innebära i ditt liv?

Varje vecka avsätter jag tid för kostnadsfria startsamtal på 15 minuter. Här ställer du dina frågor och berättar om dina mål och drömmar. Jag går igenom processen och ett möjligt upplägg för just dig.

Kostnadsfritt och förutsättningslöst.

Jag vill boka in ett samtal!